Blog

ניתוק תושבות – נקודות מהותיות בתהליך ועוד נקודה למחשבה…

 

האמת שזה מסוג המאמרים שהתלבטתי לא מעט אם לכתוב. בסופו של דבר אני ציוני ואני חושב שהמטרה של כולנו היא להישאר לגור כאן כי אין לנו ארץ אחרת. מנגד אני רואה כל הזמן לקוחות שלי וסוחרים אחרים שפונים אליי בנושא של ניתוק תושבות מישראל והגירה למדינות אחרות משיקולי מס. אני מאמין ומקווה שבסופו של דבר מרבית הסוחרים שיחליטו להגר למדינות אחרות יחזרו בסופו של דבר לישראל ויחליטו לגדל כאן את הילדים שלהם… במקרה הזה הם יגיעו לכאן חזרה עם עוד כמה מיליונים בארנק…

ניתוק תושבות הוא תהליך בעל משמעיות רבות מבחינת מס הכנסה וביטוח לאומי. להזכירכם, משרדי עובד בשיתוף פעולה עם משרד עורכי הדין גולדפרב זליגמן שהוא מהמשרדים המובילים בישראל למיסוי בין לאומי ואכן יש מספר לא קטן של סוחרים שעשו את תהליך ניתוק התושבות ונעזרו בנו לצורך ייעוץ מלא בתהליך הניתוק תוך הבנת המשמעויות הכרוכות בכך מבחינת רשויות המס, כולל חוות דעת משפטית שהייתה מחויבת במקרים מסוימים.

נקודה חשובה נוספת שצריך להכיר היא שרשויות המס נמצאות בתהליך של שינוי כל הראיה לגבי ניתוק תושבות לאור התופעה ההולכת וגדלה של נוודים דיגיטליים וסוחרי איקומרס שיכולים לעבוד עם מחשב נייד בכל נקודה בעולם ולהעביר כספים בבנקים לא פיזיים ולא מפוקחים ובמטבעות וירטואליים מה שמקשה מאד על תהליך הבקרה והאכיפה.

תהליכי ניתוק התושבות מבחינת ביטוח לאומי

באופן כללי יש שתי אפשרויות עיקריות

  1. לא להודיע לביטוח לאומי על ניתוק התושבות. לדווח רק על כך שאין הכנסה חייבת לביטוח לאומי ולשלם את סכום המינימום בסך של כ – 180 ₪ בחודש. (במקרה כזה קיימת חשיפת מס מסוימת מבחינת מס הכנסה שלא יקבל את עניין הניתוק מישראל.
  2. למלא טופס 627 לביטוח לאומי על הניתוק מישראל (שאלון לקביעת תושבות לשוהה בחו"ל).

*** הערה חשובה לגבי ביטוח לאומי ***

ההשלכות של ניתוק תושבות מביטוח לאומי בעלות השפעה דרמטית מבחינת כיסוי ביטוחי של ביטוח לאומי, ביטוח בריאות ממלכתי, קופת חולים, פנסיה וקצבאות שונות. על כן מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בכל הקשור להשלכות הכוללות של ניתוק תושבות בעיקר בכל הקשור להשלכות מס הכנסה וביטוח לאומי.

תהליכי ניתוק התושבות מבחינת מס הכנסה

בשונה מביטוח לאומי שם יש שתי אפשרויות עיקריות, ניתוק תושבות ממס הכנסה יותר מורכב ופחות מוחלט. מעבר לזה וכמו שציינתי בתחילת המאמר מס הכנסה פועל על מנת להקשיח את התנאים לניתוק תושבות מישראל בעיקר לאור התופעה של נוודים דיגיטליים, סוחרי איקומרס, מטבעות וירטואליים והמטאוורס.

נקודה מאוד חשובה מבחינת מס הכנסה נכון להיום (לאור פסיקות בתי המשפט) היא השאלה האם קיימת תושבות מס במדינה אחרת!

הסוגיה העיקרית הייתה ועודנה מבחן מרכז החיים, הכולל מספר מבחנים כדי לבחון מהו מרכז חייו של הנישום. מספר סוגיות לדוגמא:

  1. מקום המגורים של הנישום ובני משפחתו
  2. תקופת שהייה בישראל – 183 ימים מחוץ לישראל במקרים רבים הספיקו בעבר כדי להוכיח שהלקוח לא תושב ישראל לצורך מס. היום זה לא מספיק!
  3. מיקום לקוחות העסק
  4. אחזקת דירת מגורים בישראל וטווחי הסכם השכירות
  5. ביטוח לאומי – האם בוצע ניתוק או לא
  6. פעילות בנקאית כלשהי בישראל והעברות כספים בעיקר לישראל
  7. אחזקת נכסים אחרים בישראל, חשבון בנק טלפון נייד, הלוואות ממוסדות פיננסים וכו'

 

כל ניתוק מישראל חייב התייחסות מלאה לנכסים שהיו בידי הנישום ביום המעבר והרווח שנצבר על המטבעות חייב במס הכנסה בעת המכירה גם אם הייתה לאחר הניתוק. לגבי חנויות איקומרס גם כאן צריך לבחון את המס שיש לשלם על ידי בעלי החברה כלומר דיבידנד בגין הרווח שנוצר בחברה לאחר תשלום רווחי ההון

אז איך עושים את זה נכון

  1. לפעמים אין ברירה וצריך לבחון אם כדאי לקבל חוות דעת משפטית כדי שהתהליך יהיה נכון
  2. מאד מומלץ לא להגיע לישראל לפחות בשנה הראשונה
  3. כפי שרשמתי לעיל כדי שלניתוק תהיה אחיזה במציאות צריך להיות תושב לצורכי מס במדינה אחרת
  4. אין להעביר כספים לישראל ובוודאי לא באופן תדיר
  5. מרכז החיים צריך להיות במדינה בה תושבות המס
  6. ככל שמרכז החיים רחב יותר זה מחזק את המעבר. לדוגמא מנוי לקנטרי וכמובן מעבר של כל המשפחה , רכישת רכב, דירה וכו'

 

***סוגיות מאד חשובות בנושא ניתוק תושבות מול מס הכנסה***

נכסים. נכסים. נכסים

הכוונה כמובן למטבעות וירטואליים המחויבים במס רווחי הון בשיעור 25% על הרווחים שלהם ונכסים אחרים כגון חנויות איקומרס המנוהלות בתיק עצמאי או בחברה בע"מ

לדוגמא לקוח של המשרד שניתק תושבות ועבר לגור בחול – יתרת המטבעות שלו בארנק ביום העזיבה היא הבסיס לחישוב המס. ביום שימכור את המטבעות ישלם מס לפי חישוב לינארי .

עבור לקוח אחר שהחזיק חברה שניהלה חנות איקומרס ביצענו הערכת שווי של החנות והיא נמכרה לבעל המניות תוך תשלום מס רווח הון בחברה ומס על דיבידנד.

 

נקודה אחרונה ומאוד חשובה – רשות המסים מתכננת לעשות מהפכה בהוראות התושבות ומס היציאה (אירוע של ניתוק תושבות) שעשויים להיכנס לתוקף כבר בשנת 2023. לכן מי ששוקל לעשות ניתוק תושבות מוטב שיבחן את הנושא עוד השנה ומוקדם ככל האפשר כי מהלך כזה יהיה מורכב יותר לאחר שינוי החוק.
הכותב הוא מנהל שותף במשרד רואי החשבון אייל רז ושות', משרד רואה חשבון המתמחה באיקומרס, מטבעות דיגיטליים, נוודים דיגיטליים, מטאוורס וכו' ונחשב למשרד הגדול בארץ בתחום.
המידע המוצג במאמר הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ או חוות דעת. המחבר או משרד רואה החשבון אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. רק הוראות החוק או הפסיקה, מחייבות וקובעות. בכל מקרה בו נכתב לשון זכר הכוונה גם ללשון נקבה, וכן להפך, אלא אם נאמר במפורש אחרת.

דילוג לתוכן