Blog

טיפים בהקמת עסק חדש – ( מאמר ראשון בסדרה)

מבוא

לפני תחילת מיזם או עסק חדש ובמהלכו עולות מספר שאלות קריטיות הנוגעות לאופי הפעילות, המודל עסקי, היישות משפטית, סוגיות של תכנון מס, מיקום הנהלת החשבונות, בחירת רואה החשבון וכו'.

חשוב מאד לדעת

חלק גדול מהעסקים שנפתחים בישראל, נסגרים בתוך פחות משלוש שנים בגלל בעיות בחישוב עלות השרות או הייצור, אי הבנת צרכי תזרים המזומנים, חוסר ידע בחישוב ההוצאות הקבועות ונקודת האיזון, ניתוח לא נכון של מצב השוק או המתחרים וכדומה. לדעתי חלק גדול מהעסקים היו מצליחים להחזיק מעמד ולהמשיך לפעול כעסק חי ורווחי אילו מנהליהם היו מתייעצים עם רואה החשבון שלהם באופן שוטף ומקבלים מידע עסקי שוטף על מצב העסק, הרווח או ההפסד החודשי ומצב תזרים המזומנים ודוחות הגבייה.

בדוק אם אתה מבין את: המוצר או השרות, קהל היעד, המתחרים, התמחור, הענף ומוסר התשלומים המקובל (חשוב ביותר לצורך תזרים המזומנים העתידי).

נסה להגדיר קונספט אחר, להציג חידוש, לקחת את השרות או המוצר ולמכור משהו מרענן יותר. לעיתים רבות ניתן לחדש על ידי שימוש בטכנולוגיה. לדו' משרד רואי חשבון שמודיע ללקוחותיו ב – SMS על הדיווחים לשלטונות המס. חברת ייעוץ עסקי שמאמינה שבמסגרת תכנית ההבראה כדאי לבחון לא רק את הקיצוץ בהוצאות אלא גם כיצד ניתן להגדיל את מחזורי העסק כולל ייעוץ של אנשי שיווק ומכירות.

הגדר את הסיכונים העסקים המהותיים של העסק ( אופי הלקוחות, עונתיות, תחרות משמעותית, רגולציה, חומרי גלם, מטבע חוץ, תלות בקבלני משנה, מיקום גיאוגרפי, הוצאות קבועות גבוהות במיוחד, רווחיות נמוכה, תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת וכו').

הכן תכנית אסטרטגית כולל מטרות ויעדים. התכנית צריכה להיות שמרנית ולהגדיר מהם יעדיה המינימלים של החברה.
הכן תזרים מזומנים לשלושת חודשי הפעילות הראשונים כולל השקעה בהון חוזר וברכוש קבוע ובדוק אם ההון הדרוש נמצא בידך או שיש לגייס את האשראי מהבנק. הערכות לא נכונה לבעיות בתזרים המזומנים עלולה לגרום להפסקת פעילות אפילו בחברות רווחיות.

בחן מהו אופן ההתאגדות המתאים ביותר: יחיד ( עצמאי) או חברה בע"מ. השיקולים שאליהם יש להתייחס בעת קבלת ההחלטה: היבטי מיסוי, היבטי תדמית, עלויות הקמת חברה, שכר טרחה של רואי חשבון והיבטיים משפטיים. למידע נוסף…
הכן מודל עסקי של החברה. המודל העסקי אמור להכיל את ההכנסות וההוצאות המשתנות והקבועות של החברה ולהציג מספר תרחישים של רווח והפסד בהתאם לרמות מחזורים שונות ושיעורי רווח גולמי משתנים.
בחן מהו מבנה ההוצאות הקבועות ומהי נקודת האיזון. ההוצאות הקבועות כוללות הוצאות שכר עבודה, שכר דירה, ארנונה, אחזקת משרד, אחזקת רכב, שכר טרחת עורכי דין, שכר טרחת רואי חשבון, הוצאות משרדיות, כיבודים, פחת ומימון. נקודת האיזון היא רמת ההכנסות בה החברה לא מרוויחה ולא מפסידה.

התייעץ עם גורמים מקצועיים על אופן פרסום העסק באתרי אינטרנט, גוגל וכו'. תקציב הפרסום נגזר בד"כ ממחזור המכירות המשוער. בתחילת הפעילות חשוב מאד לבחון את האפקטיביות של הפרסום על מנת שלא יבוזבזו משאבי הארגון.
הכן תכנית שיווק ויעדים למחלקת המכירות כולל יעדים אישיים ויעדים לכל החברה. אנשי מכירות חייבים להיות מנוהלים באופן אקטיבי ויש צורך בהכנת תכנית תמריצים (שכר ושווי כסף) על מנת למקסם את מכירות החברה.
בחר רואה חשבון שמתמחה בליווי עסקים חדשים ויכול לעזור לך להתמודד עם סוגיות מקצועיות חשובות לפני תחילת הפעילות העסקית ולאחריה.

היפגש עם רואה החשבון באופן שוטף ובקש מידע פיננסי וערך מוסף באופן קבוע. עסקים רבים שלא שרדו את שנותיהם הראשונות היו מחזיקים מעמד אילו הבינו מוקדם יותר את מצבם העסקי וכך היו נערכים לביצוע פעולות אשר היו משפרות את מצבם העסקי.

הטיפ האחרון והחשוב ביותר – אופן הניהול! לאחר מספר שנות ניסיון כמנהל/ שותף במשרד רואי חשבון אייל רז' ושות' וכשותף בחברת הייעוץ העסקי inbiz נתקלתי וליוויתי לא מעט עסקים שהיו בקשיים עסקיים. המשותף לכולם היה ניהול גרוע. המפתיע הוא שלא מעט עסקים היו בעלי פוטנציאל עסקי רב. לאחר שדרוג הניהול או גיוס מנהל מיומן או משקיע השתפר מצבם העסקי של עסקים רבים.

התכונה הכי חשובה בניהול לדעתי היא יכולת לגייס עובדים איכותיים, לתת להם דוגמא אישית ומקצועית. להכשיר אותם, לטפח אותם, לתת להם הבנה עסקית, אחריות, חשיבה עצמית ולשדר להם מנהיגות וערכים של יושר לצד רצון ללמד אותם ולשפר את יכולתם המקצועית. אני לא מאמין בניהול שמבוסס על "פחד מהבוס" ומצד שני אני לא חושב שיש צורך לשבת עם הפקידה במשרד ולספר לה על הטיול עם הילדים בסוף השבוע. המפתח להצלחה מול העובדים הוא שהם יעריכו אותך כאיש מקצוע וכבן אדם. מנהל עם כריזמה ויכולות נכונות יגייס לחברתו עובדים איכותיים שיישארו איתו לאורך זמן.

לסיכום

הרשימה הנ"ל מפרטת את הנושאים בהן יש לקבל החלטות או להתעמק על מנת להגדיל ככל שניתן את סיכויי העסק לשרוד בתחילת דרכו. לדעתי, מרבית היזמים יתקשו להתמודד עם כל הסוגיות המתוארות לבדם. על כן מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע , רואי חשבון, יועצים פיננסים, בנקאיים וכו' כדי להבין את כל הסוגיות.

על מנת להקל על היזם פיתח משרד רואי החשבון אייל רז ושות' את שיטת SmartBiz לעסק החדש. השיטה כוללת הדרכות והנחיות מפורטות המתמקדות בכל הנושאים העיקריים הרלוונטים בעת פתיחת עסק חדש. אנו מאמינים כי יזם העומד לפני הקמת עסק חדש חייב להבין את מכלול הסוגיות הרלוונטיות בשלב הקמת העסק על מנת להקל על תחילת דרכו העסקית.

לתאום פגישת יעוץ במשרד רואי החשבון אייל רז ושות' ללא תשלום ומידע נוסף התקשרו אלינו 03-9522794.

המאמרים הבאים בסדרת "הקמת עסק חדש" יתמקדו בנושאים הבאים:

  • היבטי מיסוי בחברה חדשה – תכנוני מס והוצאות מוכרות
  • מהו מודל עסקי נכון ודוגמאות למודלים עסקיים של חברות קטנות ובינוניות
  • גיוס הון – בנקים ומקורות חוץ בנקאיים כולל פירוט קרנות ממשלתיות רלוונטיות
  • שיווק, מכירות ופרסום – גוגל, יח"צ, מדיה ומחלקת מכירות.
דילוג לתוכן