Blog

תזרים מזומנים – ניהול וקבלת החלטות

מבוא

ביולי 2007, ניתנה הוראת המפקח על הבנקים לפיה אין לאפשר חריגה ממסגרת האשראי של הלקוח. לאור הוראה משמעותית זו, נדרשים בעלי עסקים לאחריות רבה ולוודא שאינם חורגים ממסגרת האשראי שקבע הבנק.

מהו הדו"ח על תזרים המזומנים הנכלל בדוחות הכספיים?

דו"ח תזרים מזומנים של עסק הינו דו"ח כספי המשקף את תנועת המזומנים של העסק לתקופה החשבונאית. דו"ח תזרים המזומנים מורכב משלושה מרכיבים: תזרים המזומנים מפעילות שוטפת, פעילות השקעה ופעילות מימון.

ניהול תזרים מזומנים במסגרת הפעילות העסקית השוטפת

ניהול נכון של תזרים המזומנים בחברה הוא אחד האינדיקטורים שמראים אם עסק מסוים הוא בדרך להצלחה או לכישלון. מחד לא רצויים עודפי מזומנים גדולים מידי שכן, העסק יעדיף להשקיעם ולקבל תשואה, מאידך חוסר נזילות כספית תקשה מאוד על פעילות העסק, הן בניהול שוטף והן בקבלת הזדמנויות עסקיות מיידיות.

לא אחת מתברר, כי עסקים שהפכו לחדלי פירעון למעשה היו רווחיים. אולם, תזרים המזומנים שלהם מפעילות שוטפת היה שלילי מכיוון שנאלצו להשקיע בהון חוזר. במקרה זה ניתן לומר שתזרים המזומנים לא נוהל כנדרש כי התשלומים לספקים ונותני שרותים היו גבוהים מהכספים שנתקבלו מלקוחות החברה.

כיצד אם כן ניתן לנהל את התזרים ולשלוט בו באופן מדויק?

תזרים המזומנים הוא ה"חמצן" של כל עסק. משפט זה מקבל משנה תוקף בתקופה של מיתון. לאור זאת, דו"ח תזרים המזומנים של חברה חייב להיות מדויק, שכן גם טעות בתום לב עשויה להיות דרמטית ולהוביל את החברה למצב קשה. לכן, מייחס משרד רואי החשבון SmartBiz לנושא זה חשיבות מיוחדת. לאור כך, אצל כל לקוחות המשרד מותקן קובץ אלקטרוני (מצורפת דוגמא לקובץ תזרים בסיסי) , המחשב את מצב תזרים המזומנים באופן אוטומטי. יתרה מכן, הלקוח מקבל הדרכה מפורטת אודות חשיבותו של הקובץ, השימוש בו והטמעתו בצורה מושלמת בהליכי העבודה של הלקוח. כך, הלקוח מעודכן בצורה שוטפת במצב תזרים המזומנים, והתזרים מנוהל בהתאם למסגרות האשראי של העסק. מכיוון שהמוטו שלנו הוא SmartBiz – ראיית חשבון וכלים לניהול חכם אנו מאמינים שאנו צריכים להיות משרד רואה חשבון ויותר מכך אנו צריכים להיות הרבה יותר מרואה חשבון עבור הלקוחות שלנו.

חמישה כללים בניהול תזרים מזומנים השוטף

  • יש להעריך תמיד הערכת גבייה שמרנית על מנת לקבוע מהו סך התשלומים לספקים שניתן לשלם בכל חודש. כאשר תושלם מכסת התשלומים יש לעבור באופן אוטומטי לתשלומים בחודש העוקב. זכרו – תמיד עדיף להתמודד מול הספק על דחייה של 30 יום מאשר להסביר למנהלת הבנק מדוע החשבון בחריגה.
  • חובה להוסיף תשלומים עתידיים כגון משכורות, כרטיסי אשראי, תשלומים למוסדות, חיוב ריביות ועמלות על ידי הבנקים, הוראת קבע שמשולמות באופן אוטומטי והחזרי הלוואות לבנקים
  • חובה להוסיף לגיליון האלקטרוני כלי שיתריע על חריגה צפוייה בחשבון הבנק.
  • יש לבדוק את ההתאמה בין הגיליון האלקטרוני לבין היתרה בפועל לפחות אחת לשבוע. בחברות בעלות סיכון גבוה והפסדי הפעלה כבדים יש לבדוק את ההתאמה בין התזרים ליתרה בפועל בכל בוקר.
  • מומלץ לשלם את כל התשלומים לסוף החודש

תזרים מזומנים ויחסי הגומלין עם הבנק

כפי שצינתי במבוא למאמר, המפקח על הבנקים קבע באופן מפורש שאין לאפשר חריגה ממסגרת האשראי של הלקוח. כמו כן הוחלט כי הבנקים יגדירו לחשבונות מסוימים המנוהלים תחת אחריותם מסגרת ראשונית ומסגרת משנית. בפועל הריבית במסגרת המשנית גבוהה יותר. כאשר מנהל החברה או רואה החשבון מזהים חריגה בלתי נמנעת באחד מחשבונות הבנק של החברה( במידה והתזרים מנוהל כנדרש- החריגה עלולה להתרחש במקרים קיצוניים בלבד) , מומלץ לדעתי לשתף את הבנק ולבקש חריגה מאושרת מראש. הבנק עשוי לבקש את ההעתק של הגיליון האלקטרוני שבו מנוהל תזרים המזומנים של החברה. ניהול תזרים יומי מסודר והודעה לבנק על חריגה לפחות חודש מראש מראים כי מדובר בחברה רצינית מאד וסיכויי אישור הבקשה לחריגה זמנית יהיו בהתאם.

סיכום

בישראל שנת 2009 עוד לפני שהגענו לנקודת השיא במשבר הכלכלי הסיכוי של עסק קטן או בינוני לשרוד בשוק, לא גבוה בלשון המעטה. נוסיף למיתון הנוכחי את הקושי שבהתמודדות עם המתחרים ובעיקר הגדולים שבהם ונראה שהסיכון העסקי גבוה יותר.

לדעתי, עסקים רבים יכולים להתמודד עם המציאות הקשה הזו ולהצליח וזאת בתנאי שאופן הניהול שלהם יהיה מקצועי ויעיל. ניהול מקצועי כולל גם ניהול עסקי ופיננסי איכותי. ניהול נכון של התזרים יעזור לעסקים רבים לעבור את הסערה המתחוללת ולהגיע להישגים עסקיים משמעותיים.

מצורפת דוגמא בסיסית לגיליון אלקטרוני המותקן אצל לקוחות המשרד:

דילוג לתוכן