Blog

מיסוי הכנסות שכר דירה למגורים

הכנסות אשר מקורן מהשכרה של דירת מגורים חייבות, החל מסכום מסוים, במס. ניתן לקבל הקלות שונות במיסים אלו, באמצעות הצטרפות לאחד משלושה מסלולים. ההצטרפות למסלולים נעשית על פי תנאים מסוימים התקפים לכל מסלול. לעיתים ניתן לבחור באופן עצמאי בין המסלולים, בהתאם לכדאיות. מומלץ מאד להתייעץ עם רואה חשבון לגבי בחירת המסלול, אם יש אפשרות לבחירה, על מנת לבחור במסלול המשתלם ביותר, תוך שמירה על כל החוקים והימנעות מטעויות אשר עלולות לגרום לחובות ולקנסות כבדים.

 מסלול פטור

  • ישנם מספר תנאים אשר מאפשרים פטור מלא ממס הכנסה על דמי שכירות:
  • הדירה צריכה לשמש למגורים
  • הדירה לא יכולה להיות רשומה בספרי העסק של המשכיר, או צריכה להיות דירה שאינה חייבת ברישום
  • הדירה תושכר לשוכר יחיד, או לשוכר שהוא חבר בני אדם
  • והמשכיר צריך לקבל הצהרה כתובה של השוכר, כי הדירה משמשת אותו למגורים בלבד, או לחילופין צריך המשכיר שיהיה בידיו חוזה שכירות שבו מובהר כי הדירה נועדה למגורים בלבד.

שכר דירה שאינו עולה על 4910 שקלים בחודש, פטור לחלוטין ממס. שכר דירה אשר עולה על 9820 שקלים בחודש חייב בתשלום מס מלא, ללא כל פטור. אולם שכר דירה אשר עולה על 4910 אך פחות מ-9820 בחודש, מקבל פטור חלקי. בשכר דירה שכזה יש לחשב את הסכום החייב במס באופן זה: מפחיתים משכר הדירה בפועל את התקרה של 4910. ההפרש הוא "הסכום העודף". מפחיתים מן התקרה של 4910 את הסכום העודף, ומקבלים את "הסכום הפטור". מפחיתים משכר הדירה בפועל את הסכום הפוטר, ומקבלים בהפרש את הסכום החייב במס.

 מסלול חיוב במס מופחת בשיעור של 10%

 במסלול זה החיוב במס הוא מופחת, ועומד על 10% בלבד מהכנסות שכר הדירה. התנאים להצטרפות למסלול זה הם שהדירה משמשת למגורים בישראל, ושההכנסה מן הדירה איננה הכנסה מעסק. במסלול זה לא ניתן לנכות הוצאות מהכנסת דמי השכירות או מהמס שחל על דמי השכירות, וכן ישנו חיוב לשלם את המס בתוך 30 יום מסוף שנת המס שבה התקבלו הכנסות משכר הדירה.

 מסלול חיוב מס רגיל

 על מנת להצטרף למסלול זה, ההכנסה מן הדירה אינה יכולה להיות הכנסה מעסק. במסלול זה ניתן לנכות הוצאות משכר דירה ומפחת בשל דירה המושכרת למגורים. במסלול זה, משלם המשכיר מס על ההכנסות מן הדירה, שבישראל בלבד, על פי גובה שיעור המס השולי שלו. את הבחירה במסלול הזה יש לעשות, כמובן, רק אחרי שבודקים את שיעור המס השולי, על מנת לערוך בחירה מושכלת ומשתלמת.

 לסיכום, האפשרויות השונות של המסלולים מאפשרות גמישות מסוימת בתשלומי המס, אולם יש לבחור את המסלול המתאים תוך חשיבה מראש ובחירה מותאמת.

דילוג לתוכן