Blog

מדריך לפתיחת עסק עצמאי – פתיחת תיק במס הכנסה (מאמר ראשון בסדרה)

מדריך לפתיחת עסק עצמאי – מאמר ראשון בסדרה

פתיחת תיק עצמאי ותיק ניכויים במס הכנסה

מיד לאחר פתיחת העסק עליך ליידע בכתב את פקיד השומה באזור בו מתנהל העסק. ההודעה תישלח בפקס או בדואר והיא תכלול את הפרטים הבאים:

שם מלא, מספר תעודת זהות, סוג העסק, כתובת, טלפון, תאריך פתיחת העסק, מצב משפחתי של בעל העסק, ת.ז בת זוג, הכנסה של בת הזוג, נכסי נדל"ן בבעלות בעל העסק, הכנסות נוספות, כתובת של בעל העסק, שם רואה החשבון וכו'

אם מתוכננת העסקת עובדים בעסק, עליך לפתוח תיק ניכויים באותו פקיד השומה ולדווח בכל חודשיים על השכר החייב במס וכן להעביר למס הכנסה את המס שנוכה במקור מהעובדים.

 

ניהול מערכת ספרי חשבונות

בהתאם להוראות מס הכנסה, כל בעל עסק מחויב לנהל פנקסי חשבונות מיד עם תחילת הפעילות בעסק ובהתאם לסוג העסק וכפי שקבע נציב מס הכנסה. כל תקבול חייב להירשם בספרים מיד עם קבלתו ( תקבול: מזומן,שיק דחוי, מקדמה, כ.אשראי). ראוי לציין כי עוסק פטור שנרשם במשרדי מע"מ מחויב אף הוא לנהל פנקסי חשבונות לתשומת לבך.

 

תשלום מקדמות וניכוי מס במקור

מיד לאחר פתיחת תיקך במס הכנסה ישלח אליך מנציבות מס הכנסה פנקס מקדמות שבאמצעותו תוכל לדווח על מחזור העסקאות של העסק ולשלם מקדמות מס בהתאם לשיעור המקובל בענף וכפי שיצוין בפנקס. כמו כן ניתן לדווח על מחזור העסק ולשלם מקדמות מס הכנסה באתר האינטרנט של רשות המיסים. במידה ותרצה להוריד את שיעור המקדמות תמצא את הטופס הרלוונטי באתר מס הכנסה.

ניכוי מס במקור הוא אחד המנגנונים שנקבעו על ידי מס הכנסה על מנת להגדיל ככל שניתן את גביית המיסים. לקוחות מסוימים מחויבים לנכות מס במקור מכספים המגיעים לעסקך. מס הכנסה לא נוהג לתת לעסק חדש פטור מניכוי מס במקור ותהליך זה אורך בד"כ כשלושה חודשים ואף יותר, מכיוון שמס הכנסה רוצה לבחון את ההתנהלות של העסק החדש בכל הקשור לדיווח בזמן ותשלום מקדמות.

 

הגשת דו"ח שנתי והצהרת הון

עד ה- 31 במאי יש להגיש דו"ח הכנסות והוצאות בגין שנת המס שנסתיימה ביום 31 לדצמבר שנה קודמת. הדו"ח יכלול רווח או הפסד מהפעילות העסקית וכן נתונים לגבי הפקדות לקרן השתלמות / ביטוח חיים, קופת גמל לקצבה, הכנסות בת זוג, ניכויים במקור, הכנסות משכ"ד וכו'.

הצהרת ההון מוגשת אחת לכמה שנים, בהתאם לדרישה של פקיד השומה על מנת לבדוק אם קיימים הפרשי הון בין הצהרת ההון הקודמת להצהרת ההון הנוכחית.

 

מינוי מייצג – רואה חשבון

עצמאי לא חייב להיות מיוצג על ידי רואה חשבון. עוסק כזה אמנם יכול לייצג את עצמו ברשויות המס אולם לעיתים, מתברר שהחיסכון בשכר הטרחה של רואה החשבון (מאות ₪ בחודש בלבד) עלול לעלות ביוקר. תפקידו של רואה החשבון ללוות את בעל העסק החל מפתיחת התיקים ברשויות המס דרך הסבר על ניהול הספרים, הנהלת החשבונות, הכנת הדו"ח השנתי והצהרת ההון, טיפים בנושא הוצאות מוכרות , חסכון פנסיוני, דיונים אצל פקיד השומה וכו'

 

הערות:

אתר מס הכנסה למקרה הצורך – http://www.finance.gov.il/taxes/

המועדים שצוינו במאמר עשויים להשתנות בהתאם לכמות התיקים שהגיש המייצג.

 

מדריך לפתיחת עסק עצמאי – בקרוב מאמרים נוספים

פתיחת תיק במע"מ

פתיחת תיק בביטוח לאומי

דילוג לתוכן