Blog

הוראות ניהול ספרים למקצועות חופשיים

מי הם בעלי מקצועות חופשיים?:

החוק נותן יחס שונה במעט לבעלי מקצועות חופשיים בכל מה שקשור לניהול ספרי חשבונות לצורכי מס וכדומה. כמובן שלא כל אחד נחשב לבעל מקצוע חופשי. יותר מכך, החוק אינו נותן הגדרה אחת למה הוא מקצוע חופשי ומה הוא מקצוע שאינו חופשי אלא מציג בפני המעוניינים רשימה מדויקת וסגורה של בעלי מקצועות שנחשבים לבעלי מקצועות חופשיים. כפי שנאמר הרשימה סגורה ומורכבת אך ורק מחבריה הנוכחיים. להלן מספר דוגמאות לאלו שנחשבים לבעלי מקצועות חופשיים- אדריכלים, חוקרים פרטיים, עורכי דין, רואי חשבון, טכנאי שיניים ואפילו בעלי מעבדות רפואיות או כימיות. הרשימה המלאה כוללת בעלי מקצועות נוספים.

הוראות ניהול ספרים למקצועות חופשיים- קצת על ניהול ספרים:

מס הכנסה דורש מאיתנו תשלום מס שנקבע בהתאם לקריטריונים השונים שמתאימים לנו. אולם, מס הכנסה חייב להיות מדויק ביותר בדרישות שלו. בסופו של דבר, מס הכנסה הוא גוף שמחייב כל אחד ואחת על פי חוק ולכן, יש לדעת בדיוק מה הם החוקים ומה הוא גובה המס והמידע שאנו נדרשים לספק על אודות ההכנסות שלנו עבור רשות המיסים. לכן, דורש מס הכנסה ניהול ספרים בהתאם לנהלים שונים. ספרים אלו צריכים לסייע לצורכי המס. הם מסייעים לחישוב גובה המס, חישוב הסכום הסופי שיש להוריד בכל חודש מההנסה וכן ביצוע מעקב אחר מצב הנכסים וההכנסות. כאמור, בעלי מקצועות חופשיים, נדרשים לעמוד בהוראות ניהול ספרים מיוחדות עבורם.

מה הן הוראות ניהול ספרים למקצועות חופשיים?:

הוראות ניהול ספרים למקצועות חופשיים כוללות בין השאר מספר מרכיבים מיוחדים. למשל, יש לערוך ספר לקוחות בו יש פירוט נפרד על כל ההתנהלות הכספית מול כל לקוח. חיובים וזיכויים מול הלקוח בכל מקרה ועבור כל לקוח. כמובן שספר זה עשוי לדרוש לא מעט התעסקויות מטרידות. באופן כללי, ישנן הוראות שונות לבעלי המקצועות החופשיים, שחלקן אינן רלוונטיות לאנשים מסוימים, וחלקן הכרחיות ממש. מומלץ תמיד להתייעץ עם רואה חשבון לגבי הניהול המעשי של הספרים, על מנת להימנע מבעיות חוקיות.

דוגמאות להוראות מיוחדות של ניהול ספרים למקצועות חופשיים:

הוראות נוספות מחייבות לכלול בניהול הספרים חשבוניות מס, ספרי הזמנות, שוברי קבלה, ספר תקבולים ותשלומים וכן תיק תיעוד חוץ. טכנאי שיניים נדרשים לכלול בספרים אפילו ספר הזמנות ועוד מרכיבים ייחודיים להם. בעלי מקצועות חופשיים רשאים לדווח למע"מ על בסיס מזומן, כלומר להעביר דיווח על ההכנסות רק לאחר שהתקבל התשלום באופן מעשי. זאת בניגוד לרוב בעלי העסקים, אשר מדווחים על ההכנסות מרגע שהושלמה עסקה, גם אם התשלום עדיין לא הועבר. אפשרות זו, של דיווח על פי מזומן, מקלה מאד על בעלי המקצועות החופשיים, מאחר שהיא מונעת פערים בין גובה המס שנגבה לבין ההכנסות בפועל.

דילוג לתוכן