Blog

חובת ניכוי מס במקור בגין שירותים או נכסים

ניכוי מס במקור- החובה על פי החוק:

תשלום מס מהווה את אחת החובות הלא נעימות שמוטלת על כל אחד ואחד שמשתכר במדינת ישראל כמו גם במקומות רבים בעולם. חובת המס לובשת צורות שונות בהתאם להגדרות השונות של העובדים. למשל, עובד שכיר משלם מס באופן שונה מזה של עוסק מורשה שהינו עובד עצמאי. כמובן שאחוז תשלום המס וכן גובה התשלום בפועל משתנים בהתאם למרכיבים כגון רמת הכנסה וכדומה. אולם, ניכוי מס ממשכורת הוא עדיין חובה שמוטלת על כל אחד ואחד. ניכוי מס במקור דורש לעיתים רבות סיוע של בעל מקצוע כגון יועץ מס או רואה חשבון.

מי צריך לשלם את המס, על מי מוטלת חובת ניכוי מס במקור?:

אם דנים בשאלה זו מהצד הפילוסופי שלה, החובה לדאוג לניכוי מס מוטלת על כל אחד ואחת מאיתנו. זאת אומרת, החובה מוטלת עלינו כעובדים וכן כמעסיקים ועלינו לשים לב שניכוי המס מתבצע בפועל. אולם, מבחינת החוק וכן ממה שקורה בפועל, חשוב לדעת שהאחריות לתשלום המס מוטלת לפני כל אחד אחר על המשלם והוא זה שצריך לדאוג לשלם מס מאותו תשלום שמיועד למשכורת של העובד. לכן, מעסיקים שלהם עובדים רבים צריכים הרבה פעמים לעשות שימוש בשירותי יעוץ מס שונים כדי להעביר את המשכורות לעובדים כפי שדורש מהם החוק.

חברת ניכוי במקור בגין שירותים או נכסים:

ישנם גופים מסוימים, שעל פי החוק אינם מחויבים בניכוי מס על השירות או הנכסים שהם מספקים. גופים אלו מוגדרים על פי החוק והם מרכיבים רשימה סגורה לחלוטין. למשל, רשויות מקומיות, מועצות דתיות, ביטוח לאומי וכן גופים נוספים- פטורים מניכוי מס במקור בגין שירות או נכסים שעבורם משלמים להם.

מי לא משלם מס?:

על פי החוק, מס הוא חובה שיש לכל אחד ואחת. אולם, לא על כל הכנסה יש צורך בתשלום מיסים כפי שנקבע. למשל, עוסק מורשה יכול להיות מוגדר כעוסק פטור אם מכסת הכנסות שלו קטנה מהגבול שנקבע בחוק. אדם כזה יהיה פטור ממס בעקבות הכנסה נמוכה שאין עליה את החיוב המדובר. גובה ההכנסה החייבת במס משתנה מאדם לאדם, על פי נקודות זיכוי מסוימות שכל אדם זכאי להן. על כל ילד במשפחה, למשל, זכאית אמו לנקודות זיכוי עד הגיעו לגיל 18, ואילו אביו זכאי לנקודות הזיכוי הללו עד הגיעו לגיל 5. נקודות הזיכוי, באופן מעשי, מעלות את סכום ההכנסה שיכולים ההורים להכניס בטרם יחויבו בתשלום מס הכנסה. חשוב לדעת כי עסקים עצמאיים, גם אם ההכנסות שלהם פטורות ממס, חייבים בדיווח על ההכנסות למע"מ ולמס הכנסה, על מנת לאפשר לרשויות המס לעקוב אחר ההכנסות ולוודא שאכן הן פטורות מחיוב במס – או לגבות את המיסים במקרה שבו ההכנסות עולות על סכום התקרה ומתחייבות במס.

דילוג לתוכן